SAJAK : SANG GEMBALA KUDA

SAJAK SANG GEMBALA KUDA OLEH MOHD HASHIM OTHMAN (ms: 13 – 14)

terima kasih muinmohsin, http://muinmohsein.blogspot.my

Sang Gembala Kuda
Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.

Rumput dan jerami terhidang
adalah kanun janji kesetiaan 
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.

Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melempar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan. 

Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda   
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!  



MAKSUD SAJAK

Rangkap 1: Sang gembala kuda ialah seorang lelaki yang gagah. Berbekalkan keberanian yang dimilikinya, dia dengan angkuh merembat kuda dengan menggunakan cemeti untuk menakutkan kuda-kuda itu sambal menghalau kuda-kuda yang sedang berada di padang bersegera balik ke kandang.

Rangkap 2: Sementara itu, rumput dan jerami merupakan makanan yang lazim terhidang dan akan dimakan oleh kuda-kuda ketika lapar. Setelah kenyang, kuda-kuda itu tidak peduli akan nasib mereka dijadikan kuda tunggangan untuk menjejaki kuda-kuda yang lain.

Rangkap 3: Dengan kuasa yang ada padanya dan apabila sesekali bersuara nyaring, sang gembala kuda begitu berani dan yakin menunggang kuda-kuda itu menempuh segala rintangan dan kepayahan. Dia bijak menggunakan tipu helahnya dengan berpura-pura sebagai penyelamat maruah yang kononnya berjuang atas dasar kebenaran dan menentang segala penipuan.

Rangkap 4: Sang gembala kuda ialah seorang lelaki yang hanya ingin mengetahui kepantasan larian kudanya tanpa mempedulikan kepenatan kuda itu. Sang gembala kuda juga hanya tahu mengejar kejayaan tanpa mengambil kira kesengsaraan kuda itu. Sang gembala kuda hhanya mementingkan diri apabila kuda-kuda itu terus ditunggangi berulang-ulang kali tanpa rasa belas.

TEMA
Sajak ini bertemakan kekuasaan penjaga kuda dan penganiayaan tenaga haiwan yang dilakukannya terhadap kuda-kuda tunggangannya. Berbekalkan kuasa yang dimiliki, dengan angkuh dan berani, penjaga kuda Berjaya menakutkan serta mengawal kuda-kudanya kembali ke kandang. Penjaga kuda hanya mementingkan diri dan sanggup menggunakan sepenuh tenaga kuda-kudanya tanpa mempedulikan nasib haiwan tunggangannya itu.

PERSOALAN
1.     Kekuasaan mempengaruhi gaya kepimpinan.
2.     Ketegasan dalam memimpin.
3.     Penganiyaan terhadap haiwan.
4.     Kepatuhan menurut pemerintah.
5.     Keberaniaan menempuh cabaran dan rintangan.
6.     Kebijaksanaan mengeksploitasi golongan yang lemah.
7.     Pasrah dan reda akan ketentuan Ilahi.


BENTUK SAJAK
1.     Sajak ini berbentuk bebas atau tidak terikat.
2.     Sajak ini terdiri daripada empat rangkap.
3.     Bilangan barisnya tidak sama, iaitu rangkap pertama ada lima baris, rangkap kedua ada lima baris, rangkap ketiga ada sebelas baris, dan rangkap keempat ada  lapan baris.
4.     Jumlah patah kata  dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara tiga hingga enam patah kata setiap baris.
5.     Jumlah suku kata  dalam setiap baris terdiri daripada lapan hingga tiga belas  suku kata.
6.     Rima akhir sajak ini bebas/tidak sama;  abcdd, abcab, aabccadecc, abaabacc.

GAYA BAHASA DAN KEINDAHAN BUNYI
1.     Pemilihan kata yang indah dan ayat atau baris yang dibentuk adalah puitis. Contohnya:
(a)   Rembat angkuhnya memacu takut – rangkap 1, baris 3
(b)   Meredah onak di rimba perburuan – rangkap 3, baris 5
2.     Epifora. Contohnya, perulangan kata ditunggangi – rangkap 4, baris 7 dan baris 8.
3.     Repetisi atau perulangan. Contohnya:
Ditunggangi dan ditunggangi – rangkap 4, baris 8.
4.     Penggunaan metafora. Contohnya:
(a)    Rimba perburuan
(b)   Paya penindasan
(c)    Cemeti durjana
5.     Personifikasi. Contohnya:
(a)   Rembat angkuhnya memacu takut – rangkap 1, baris 3
(b)   Pacuannya diiringi seribu keberanian – rangkap 3, baris 4
6.     Hiperbola. Contohnya:
Dimamah rakus kala lapar – rangkap 2, baris 3
7.     Sinkope. Contohnya:
Tak peduli nasib diri setelah kenyang – rangkap 2, baris 4
8.     Inversi. Contohnya:
Dan kuda-kuda itu ditunggangi – rangkap 4, baris 7
Sepatutnya: kuda-kuda itu ditunggangi dan
9.     Unsur bunyi:
(a)   Asonansi. (perulangan bunyi vokal). Contohnya:
i.                 sesekali suaranya lebih gempita
Dalam contoh ini, terdapat perulangan bunyi vocal sebanyak tiga kali.
ii.               menentang semua kebobrokan
Dalam contoh ini, terdapat perulangan bunyi vocal sebanyak tiga kali.
(b)   Aliterasi. (perulangan bunyi konsonan). Contohnya:
i.                 ditunggangi dan ditunggangi!
Dalam contoh ini, terdapat perulangan bunyi konsonan dsebanyak tiga kali.
ii.               dia melampar muslihat
Dalam contoh ini, terdapat perulangan bunyi konsonan msebanyak dua kali.

NADA
Sajak ini bernada sinis. Nada sinis sesuai dengan sajak “Sang Gembala Kuda” yang menyatakan sikap mementingkan diri penjaga kuda dalam menjalankan tugasnya hingga menganiayai dan mengabaikan soal-soal penjagaan khusus terhadap haiwan itu.

NILAI
1.     Nilai tanggungjawab. Contohnya, penjaga kuda bertanggungjawab menjaga kuda tunggangannya dengan mengurus makan dan minum secara baik.
2.     Nilai keberanian. Contohnya, penjaga kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
3.     Nilai kebijaksanaan. Contohnya, penjaga kuda bijak mengawal kuda tunggangannya detika dia menghalau kuda-kuda itu masuk ke kandang.
4.     Nilai kegigihan. Contohnya, penjaga kuda gigih melaksanakan tugasnya menjaga kuda-kuda tunggangan walaupun terpaksa menggunakan kekerasan terhadap kuda-kuda itu.
5.     Nilai kepatuhan. Contohnya, sekumpulan kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda.

PENGAJARAN
1.     Kita hendaklah bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas yang telah diberikan oleh ketua.
2.     Kita mestilah berani mengahadapi berbagai-bagai rintangan tanpa mudah berputus asa.
3.     Kita perlulah gigih berusaha dalam melaksanakan satu-satu tugas agar kejayaan dapat dikecapi akhirnya.
4.     Kita sewajarnya patuh akan arahan dan suruhan ketua demi keharmonian sesebuah organisasi.
5.     Kita hendaklah bijak dalam merancang dan menjalankan tugas dengan baik dan sempurna.


86 ulasan:

  1. soalan saya ; siapakah aku di dalam sajak ?

    BalasPadam
  2. Question:Nyalakan sebab Sang Gembala Kuda dianggap sebagai lelaki yang mempunyai kuasa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab dia adalah seorang lelaki yang ada kuasa

      Padam
    2. kerana dia memegang cemeti apa tah

      Padam
    3. Sbb dia berani mengarah kuda kudanya dgn hanYA menggunakan cemeti

      Padam
  3. Samabl ke sambil yg maksud rangkap 1

    BalasPadam
  4. TERIMA KASIH ATAS BLOG YANG BAGUS INI

    BalasPadam
  5. thank you untuk ilmu yang dikongsikan ni, inshaallah semua boleh jwb tak kira la tahun bila pon kita ni 2019 ke 2020 ke....bak kata Sir Fathi yang mengajar di pusat tuition Math Clinic "doaku sentiasa bersammamu"... Amiinnn

    BalasPadam
  6. Terima kasih menulis Blog ini kerana banyak membantu saya dalam menyiapkan tugasan yg diberi guru

    BalasPadam
  7. Thanks.... Cause I can finished my school homework very easier.... Again... Thanks a lot..

    BalasPadam
  8. thank youuuuu !!!!! really helped me love yahh

    BalasPadam
  9. I can't understand..... Pls write in full sentence.... But thanks for your notes... Bye.

    BalasPadam
  10. Soalan; pada pendapat anda tentang sikap penjaga kuda gembala kuda dalam menjalankan tugas?

    BalasPadam
  11. Soalan ~pada pendapat anda, mengapakah seseorang penjaga kuda perlu memiliki sifat keberanian? Berikan tiga sebab anda. (tolong saya jawab tq guys)

    BalasPadam
  12. Apa maksud Kanun Janji Kesetiaan?

    BalasPadam
  13. Pada pendapat anda, bagaimanakah caranya untuk menjaga haiwan ternakan supaya berada dalam keadaan baik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memberi makan sekurang-kurangnya 3 kali sehari dan membersihkan tempat tinggal haiwan tersebut supaya haiwan sentiasa bersih dan sihat kerana kebanyakkan haiwan sakit dan mati disebabkan sampah sarap dikelilingi tempat tinggal haiwan tersebut..

      Padam
  14. Apakah dua latar belakang dan contohnya

    BalasPadam
  15. Apakah dua latar masyarakat yang terdapat dalam sajak ini

    BalasPadam
  16. Pada pendapat anda, apakah peranan pelbagai pihak untuk mengatasi penganiayan terhadap harian.

    BalasPadam
  17. Apakah latar masyarakat nya??

    BalasPadam
  18. Pada pendapat anda, apakah cara yang paling sesuai untuk menegur sikap pemimpin seperti yang digambarkan dalam rangkap ketiga sajak ini?

    BalasPadam
  19. Bagus cuma bukankaj tema hanya satu sahaja, ni ad dua kekuasaan dan penganiyaan

    BalasPadam
  20. Maksud rangkai kata melampar muslihat

    BalasPadam
  21. apakah tindakan zalim yg kembala kuda lakukan

    BalasPadam
  22. Tiga masalah yang akan berlaku jika penjaga kuda tidak memiliki sifat keberanian dan kecekalan?

    BalasPadam
  23. Apakah 2 lambang kekuasaan sang gembala kuda?

    BalasPadam
  24. maksud rangkai kata tanpa menghitung kesakitannya

    BalasPadam
  25. Apakah maksud meredah onak di rimba perburuan?

    BalasPadam
  26. Q:pada pendapat anda,apakah usaha-usaha
    Yang boleh di dijalankan oleh pihak
    Sekolah untuk memupuk sifat
    menyanyangi haiwan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. menwujudkan kelab persatuan menyayangi haiwan . Selain itu , mendedahkan murid murid tentang aktiviti penjagaan haiwan . Akhir sekali , pihak sekolah mengadakan lawatan untuk mutid murid tentang haiwan ii yang patit dilindungi .

      Padam
    2. menerusi bahan 1, orang berkuasa

      Padam
  27. Balasan
    1. -kos yuran mahal
      -tidak diberi pendedahan sejak kecil tentang sukan berkuda
      -lebih gemar / biasa dengan sukan yang biasa seperti bola sepak

      Padam
  28. Mengapakah rangkai kata pacuannya diiringi seribu keberanian perlu ada pada diri sang Gembala kuda itu?

    BalasPadam
  29. Gambaran alam yang terdapat dalam rangkap kedua sajak ialah

    BalasPadam
  30. Nyatakan pendapat anda tentang sikap lelaki gembala kuda dalam menjalankan tugasnya.

    BalasPadam
  31. Mama ku ada kata pada suatu letika awas datangnya seseorang...dia ada sakti bikin duniamu senang senang saja bergoncang

    BalasPadam
  32. Apa maksud kanun janji kesetiaan

    BalasPadam
  33. apa maksud tentang sang gembala kuda

    BalasPadam
  34. Apakah maksud berebutan memburu kandang?

    BalasPadam
  35. menggapakah sang gembala kuda menggunakan cemeti??

    BalasPadam
  36. Kebaikan kebaikan yang akan dinikmati oleh rakyat jika diketuai oleh pemimpin yang baik dan bertanggungjawab

    BalasPadam
  37. Pada pendapat anda, apakah kelebihan menjadi seorang gembala kuda

    BalasPadam
  38. Apakah maksud rangkai Kata "Tanpa menghitung kesakitannya"

    BalasPadam